Aktuelno Crna Gora Ekonomija Srbija

Kasni izgradnja prve dionice autoputa Bar-Boljare

Ministar saobraćaja Crne Gore Osman Nurković izjavio je da će izgradnja prve dionice autoputa Bar-Boljare, od Smokovca do Mateševa, kasniti zbog prepreka u početnoj fazi, ali da će ta saobraćajnica biti po evropskim standardima i kvalitetima.

Nurković je za Radio Crne Gore rekao da je u toku izrada idejnog projekta i studije zaštite životne sredine za drugu dionicu autoputa.

“Na prvoj dionici autoputa radovi su u poodmakloj fazi. Imali smo početna kašnjena u prve dvije godine, tako da smo uglavnom te prepreke otklonili, izdali dozvole i sada se dinamika obavlja u skladu sa tim planom i nadamo se da će objekat biti završen. Ne sigurno u ugovorenom roku zbog početnih kašnjenja, ali svakako u kvalitetu i evropskim standardima”, kazao je Nurković.

Za drugu fazu od Mataševa do Adrijevice u toku je, kaže ministar, izrada idejnog projekta i studije zaštite životne sredine, iz sredstava granta EK.

“Nakon toga smo se obratili EK za donaciju od 20 odsto vrijednosti procijenjene za tu dionicu, to je oko 56 miliona. Ako bismo dobili taj grant uzeli bi 20 odsto kredita kod Evropske banke za obnovu i razvoj i onda bi za preostalih 60 odsto išli u privatno javno partnerstvo, da pozovemo zainteresovane izvođače i finansijere za tih 60 odsto i da na taj način rješavamo drugu dionicu i tako bismo vjerovatno išli i sa trećom dionicom”, kazao je Nurković.

Radovi na izgradnji autoputa Bar – Boljare (169,2 km) zvanično su počeli 11. maja.2015 godine. Izgradnja prioritetne dionice Smokovac – Uvač – Mateševo, bilo je planirano je da traje četiri godine. Izvođač radova, kineska kompanija CRBC trebla je, prema zvaničnim informacijama, u roku od 48 mjeseciz avršiti izgradnju ove dionice, dužine 41 kilometar, sa 45 mostova i vijadukata i 32 tunela.

Crna Gora je jedina zemlja na Balkanu koja nema autoput. Na autoputu Bar Boljare je planirana gradnja 42 tunela i 92 mosta i vijadukta. Prioritetna dionica Smokovac-Uvač-Mateševo, autoputa Bar-Boljare sa 63 metra nadmorske visine kod Smokovca autoput u Mateševu dolazi na preko 1100 metara. Most Moračica biće jedan od najzahtjevnijih objekata na trasi autoputa Bar Boljare. Dužina će mu biti 1km a most će nositi stubovi visine i do 180m. Prosječni dnevni, odnosno godišnji saobraćaj na postojećim putevima od Bara do granice sa Srbijom na pojedinim dionicama kreće se od 5,1 do 8,3 hiljade vozila sa izraženim sezonskim godišnjim intenzitetom koji dostiže i do 20 hiljada vozila.

Predsjednik kompanije CRBC-a Lu Šan rekao je na početku radova da će dionicu Smokovac Mateševo završiti za četiri godine.

Kako stoji na sajtu autoput.me izgradnja prve dionice autoputa će koštati 809,6 miliona eura. Od tog iznosa, 85 procenta t.j. 688,16 miliona eura će obezbijediti Exim banka kroz kredit, a 15 odsto t.j. 121,44 miliona eura je učešće države Crne Gore. Rok otplate kredita je 20 godina, grejs period šest godina, a godišnja kamatna stopa iznosi dva posto. Period povratka sredstava koja su potrebna za gradnju prioritetne dionice autoputa od Smokovca do Mateševa iznosi 17 godina od perioda gradnje, odnosno 13 godina od početka njegove eksploatacije pokazala je socio – ekonomska analiza tog projekta.

Autoput Bar-Boljare dio je Koridora 11 koji će Crnu Goru i Srbiju, preko općina Bijelo Polje i Sjenica, povezati sa Evropskom unijom.

Prema posljednjim najavama Saobraćajnog instituta CIP iz Beograda autoput preko Pešteri, dionica od Požege preko Ivanjice do Boljara, dužine 107 km, može početi da se gradi 2021. godine.

Poslednja je dionica Koridora 11 koja bi spojila Beograd sa Crnom Gorom je najskupllji dio te saobraćajnice kroz Srbiju.

Početak gradnje autoputne deonice Preljina–Požega očekuje se 2019. godine, dužine 31 kilometar, za koju je Saobraćajni institut CIP u 2018. godini izveo geotehnička istraživanja za trasu i najteže objekte, tunele i mostove.

Trasa Požega-Boljare ide od Požege preko Arilja, Ivanjice i sredinom Peštera do Boljara gdje treba da se poveže s Crnom Gorom.

Prolazak auto put kroz regiju Sandžak se vidi kao mogućnosti za razvoj regije, posebno nerazvijene općine Sjenica. Pored autoputa, kroz Peštersku visoravan planirana je izgradnja četiri petlje, deset benzinskih pumpi, 18 odmorišta i 107 retenzija.

Prvi dio Koridora 11 kroz Srbiju, u dužini od 40,4 kilometra, od Ljiga do Preljine, otvoren je početkom novembra 2016. godine.

Od projektne dokumentacije za ovih 107 kilometara Koridora 11 do sada je urađena preliminarna studija izvodljivosti sa generalnim projektom.

Auto-put E763 Beograd – Južni Jadran, u narodu poznatiji kao Koridor 11, će povezivati Rumuniju, Srbiju, Crnu Goru i Italiju. Protezaće se od Temišvara, preko Vršca, proći će kroz Beograd, pa dalje preko Čačka, Požege, Podgorice do Bara, a onda morskim putem, preko Jadrana biće povezan sa Barijem u Italiji.

Povezane vijesti