Aktuelno Crna Gora Društvo Ekonomija

Završeno 86 odsto radova na prvoj dionici autoputa Bar-Boljare

Na prvoj dionici autoputa Bar-Boljare završeno je 86 odsto radova, tuneli su u završnoj fazi, dok se radovi na spajanju tri mosta očekuju nakon što to dozvole vremenske prilike, saopštio je direktor PJ Autoput Bar-Boljare Goran Vujović.

Vujović je u Jutarnjem programu Radio-televizije Crne Gore (RTCG) saopštio da na današnji dan imaju spojene 34 rasponske konstrukcije mostova.

“Tuneli su u završenoj fazi, od grubih betonskih građevinskih radova preostala je lijeva cijev tunela Mateševo, gdje je ostalo nekih 100 metara betonske obloge. U toku su radovi na postavljanju ivičnjaka na drenažama. Ti radovi su preko 95 posto završeni. Počela je priprema za izradu posteljice i tampon slojeva koja prethodi asfaltnoj podlozi. Na mostovima danas imamo 17 mostova spojenih duplih, dakle 34 rasponske konstrukcije su spojene i betonirane. Ostala su nam mostovi Tara 2, Uvač 4 i Lutovo koji nijesu spojeni. Lutovo se očekuje narednih 15-ak dana. Sve spremno je za betoniranje, čekaju se vremenski uslovi. Tara 2 i Uvač 4 su zavisni od temperaturnih promjena, očekujem radove u martu, prije toga teško”, rekao je Vujović.

Do danas, kako je rekao, na autoputu imamo šest kilometara asfaltiranog prvog sloja BNS-a. Počelo se, kaže Vujović, sa elektro-mašinskim instalacijama.

“To su ljepši radovi, radovi na opremanju i instalacijama. Na dosta tunela je već postavljena ventilacija, postavljeni su držači kablova, razvučeni su optički kablovi, to je tzv. šminkanje, i do sada je završeno 20 posto radova”, rekao je Vujović.

Govoreći o mostu Moračica, on kaže da je bilo zadovoljstvo raditi na takvom projekti koji je, kako je istakao, “ključni objekat na trasi od kog je sve zavisilo”.

“Kad je most spojen svima nam je laknulo, jer nam je otvoren bio front radova”, rekao je Vujović, uz napomenu da je brzina na autoputu ograničena na 100 km/h.

Vremenski uslovi im, kako kaže, prave velike probleme na drugoj polovini trase, gdje su temperaturne razlike velike.

“Tamo je već -15 stepeni, što otežava radove spolja, posebno betonske radove”, istakao je Vujović.

Vožnja autoputem ima određene specifičnosti. Prvo i osnovno pravilo – učesnik u saobraćaju mora pažljivo pratiti horizotnalnu i vertikalnu signalizaciju, bilo da se radi o uključenju ili isključenju s autoputa, kao i preporučene i dozvoljene brzine.

Radovi na izgradnji autoputa Bar – Boljare (169,2 km) zvanično su počeli 11. maja. 2015 godine. Izgradnja prioritetne dionice Smokovac – Uvač – Mateševo, bilo je planirano je da traje četiri godine.

– Autoput koji će povezati Sandžak sa svijetom

Crna Gora je jedina zemlja na Balkanu koja nema autoput. Na autoputu Bar Boljare je planirana gradnja 42 tunela i 92 mosta i vijadukta. Prioritetna dionica Smokovac-Uvač-Mateševo, autoputa Bar-Boljare sa 63 metra nadmorske visine kod Smokovca autoput u Mateševu dolazi na preko 1100 metara. Most Moračica biće jedan od najzahtjevnijih objekata na trasi autoputa Bar Boljare. Dužina će mu biti 1km a most će nositi stubovi visine i do 180m. Prosječni dnevni, odnosno godišnji saobraćaj na postojećim putevima od Bara do granice sa Srbijom na pojedinim dionicama kreće se od 5,1 do 8,3 hiljade vozila sa izraženim sezonskim godišnjim intenzitetom koji dostiže i do 20 hiljada vozila.

Kako stoji na sajtu autoput.me izgradnja prve dionice autoputa će koštati 809,6 miliona eura. Od tog iznosa, 85 procenta t.j. 688,16 miliona eura će obezbijediti Exim banka kroz kredit, a 15 odsto t.j. 121,44 miliona eura je učešće države Crne Gore. Rok otplate kredita je 20 godina, grejs period šest godina, a godišnja kamatna stopa iznosi dva posto. Period povratka sredstava koja su potrebna za gradnju prioritetne dionice autoputa od Smokovca do Mateševa iznosi 17 godina od perioda gradnje, odnosno 13 godina od početka njegove eksploatacije pokazala je socio – ekonomska analiza tog projekta.

Autoput Bar-Boljare dio je Koridora 11 koji će Crnu Goru i Srbiju, preko općina Bijelo Polje i Sjenica, povezati sa Evropskom unijom.

Prema posljednjim najavama Saobraćajnog instituta CIP iz Beograda autoput preko Pešteri, dionica od Požege preko Ivanjice do Boljara, dužine 107 km, može početi da se gradi 2021. godine.

Poslednja dionica Koridora 11 koja bi spojila Beograd sa Crnom Gorom je najskupllji dio te saobraćajnice kroz Srbiju.

Početak gradnje autoputne deonice Preljina–Požega očekuje se 2019. godine, dužine 31 kilometar, za koju je Saobraćajni institut CIP u 2018. godini izveo geotehnička istraživanja za trasu i najteže objekte, tunele i mostove.

Trasa Požega-Boljare ide od Požege preko Arilja, Ivanjice i sredinom Peštera do Boljara gdje treba da se poveže s Crnom Gorom.

Prolazak auto puta kroz regiju Sandžak se vidi kao mogućnosti za razvoj regije, posebno nerazvijene općine Sjenica. Pored autoputa, kroz Peštersku visoravan planirana je izgradnja četiri petlje, deset benzinskih pumpi, 18 odmorišta i 107 retenzija.

Od projektne dokumentacije za ovih 107 kilometara Koridora 11 do sada je urađena preliminarna studija izvodljivosti sa generalnim projektom.

Auto-put E763 Beograd – Južni Jadran, u narodu poznatiji kao Koridor 11, će povezivati Rumuniju, Srbiju, Crnu Goru i Italiju. Protezaće se od Temišvara, preko Vršca, proći će kroz Beograd, pa dalje preko Čačka, Požege, Podgorice do Bara, a onda morskim putem, preko Jadrana biće povezan sa Barijem u Italiji.

Izvor: http://www.rtcg.me/vijesti/ekonomija/265623/radovi-na-tri-mosta-kad-dozvoli-vrijeme.html, SNews

Povezane vijesti