26 Aprila, 2024
Aktuelno Crna Gora Društvo Ekonomija Regija

Prva dionica auto-puta Bar-Boljare do juna 2021. godine

Prvi kilometri autoputa u Crnoj Gori će biti završeni sredinom maja 2021. odnosno u junu naredne godine, kazao je ministar saobraćaja Osman Nurković.

“Prva dionica auto-puta neće biti završena ni do 30. septembra ove godine. Kada je riječ o cijeni koštanja neodmjerena je konstatacija da se troškovi svako malo uvećavaju za stotine miliona eura. Javnosti je poznato da prvobitna ugovorena cijena radova iznosi 809 miliona 577 hiljada dok ukupna vrijednost zaključenih priloga ugovora o projektovanju izgradnje dionice Smokovac Mateševo iznosi 58 miliona 406 hiljada”, kazao je Nurković u Skupštini Crne Gore odgovarajući na pitanje poslanika DF-a Miluna Zogovića kada će biti gotovi radovi i izgradnja dijela autoputa od Smokovca do Mateševa.

Ministar saobraćaja i pomorstva Republike Crne Gore Osman Nurković

Nurković je dodao da se intenzivno radi na nastavku radova druge dionice auto-puta Bar-Boljare.

“Radimo idejni projekat za tu dionicu kao i studiju zaštitite životne sredine. Oba projekta se finansiraju iz donatorskih sredstava Evropske komisije. Aplicirali smo kod Evropske komisije za grant od 20 posto od procijenjene vrijednosti druge dionice, ali vidite i sami kakva je situacija. Prioritet ove Vlade je nastavak auto puta”, naveo je Nurković.

Radovi na izgradnji autoputa Bar – Boljare (169,2 km) zvanično su počeli 11. maja.2015 godine. Izgradnja prioritetne dionice Smokovac – Uvač – Mateševo, bilo je planirano da traje četiri godine. Izvođač radova, kineska kompanija CRBC trebala je, prema zvaničnim informacijama, u roku od 48 mjeseci avršiti izgradnju ove dionice, dužine 41 kilometar, sa 45 mostova i vijadukata i 32 tunela.

Jedno od građevinskih čuda u regionu i šire, most “Moračica” na dionici Autoputa Bar – Boljare, spojen je 11. oktobra 2019. godine.

Most „Moračica“, najveći pojedinačni objekat na prioritetnoj dionici Autoputa Bar – Boljare, visok je 175 m (od dna korita Morače do kolovoza od 205 m), širok 23,4 m, i dug 960 m.

Crna Gora je jedina zemlja na Balkanu koja nema autoput. Na autoputu Bar-Boljare je planirana gradnja 42 tunela i 92 mosta i vijadukta. Prioritetna dionica Smokovac-Uvač-Mateševo, autoputa Bar-Boljare sa 63 metra nadmorske visine kod Smokovca autoput u Mateševu dolazi na preko 1100 metara.

Prosječni dnevni, odnosno godišnji saobraćaj na postojećim putevima od Bara do granice sa Srbijom na pojedinim dionicama kreće se od 5,1 do 8,3 hiljade vozila sa izraženim sezonskim godišnjim intenzitetom koji dostiže i do 20 hiljada vozila.

Kako je ranije bilo objavljeno na sajtu autoput.me izgradnja prve dionice autoputa će koštati 809,6 miliona eura. Od tog iznosa, 85 procenta t.j. 688,16 miliona eura će obezbjediti Exim banka kroz kredit, a 15 odsto t.j. 121,44 miliona eura je učešće države Crne Gore. Rok otplate kredita je 20 godina, grejs period šest godina, a godišnja kamatna stopa iznosi dva posto. Period povratka sredstava koja su potrebna za gradnju prioritetne dionice autoputa od Smokovca do Mateševa iznosi 17 godina od perioda gradnje, odnosno 13 godina od početka njegove eksploatacije pokazala je socio – ekonomska analiza tog projekta.

Autoput Bar-Boljare dio je Koridora 11 koji će Crnu Goru i Srbiju, preko općina Bijelo Polje i Sjenica, povezati sa Evropskom unijom.

Prema posljednjim najavama Saobraćajnog instituta CIP iz Beograda autoput preko Pešteri, dionica od Požege preko Ivanjice do Boljara, dužine 107 km, može početi da se gradi 2021. godine.

Poslednja je dionica Koridora 11 koja bi spojila Beograd sa Crnom Gorom je najskupllji dio te saobraćajnice kroz Srbiju.

Trasa Požega-Boljare ide od Požege preko Arilja, Ivanjice i sredinom Peštera do Boljara gdje treba da se poveže s Crnom Gorom.

Prolazak auto put kroz regiju Sandžak se vidi kao mogućnosti za razvoj regije, posebno nerazvijene općine Sjenica. Pored autoputa, kroz Peštersku visoravan planirana je izgradnja četiri petlje, deset benzinskih pumpi, 18 odmorišta i 107 retenzija.

Prvi dio Koridora 11 kroz Srbiju, u dužini od 40,4 kilometra, od Ljiga do Preljine, otvoren je početkom novembra 2016. godine.

Od projektne dokumentacije za ovih 107 kilometara Koridora 11 do sada je urađena preliminarna studija izvodljivosti sa generalnim projektom.

Auto-put E763 Beograd – Južni Jadran, u narodu poznatiji kao Koridor 11, će povezivati Rumuniju, Srbiju, Crnu Goru i Italiju. Protezaće se od Temišvara, preko Vršca, proći će kroz Beograd, pa dalje preko Čačka, Požege, Podgorice do Bara, a onda morskim putem, preko Jadrana biće povezan sa Barijem u Italiji.

Izvor: RTCG, AA, SNews

Povezane vijesti

%d bloggers like this: